2

Tinas trädgård



Tinas trädgård är ett program som jag gillar!!!
Ikväll så gjorde de en medelhavsträdgård. Med lavendel och massa olika kryddor. Tips om jord och hur det skall vara...t.ex sandblandad berättar de om.

Dessutom i detta avsnitt så fick man två recept som iallafall jag skall göra:




Persillade

Charlottenlök
Vitlök
Persilja
Havssalt (flingor)

1. Finhacka löken och persiljan var för sig. Bred ut på bakplåtspapper och torka i ugn i ca 50 grader. Charlottenlöken ca 4-5 timmar, vitlöken 4-5 timmar och persiljan ca 1 timme. Det är viktigt att allt är riktigt torrt.
2. Blanda sedan den torkade löken och persiljan med havssalt.

Hur mycket bestämmer var och en själv, men jag tycker mycket om vitlök...så det kommer jag att ha mycket av.

Håller ca ett år.

Nästa recept

Limoncello
4 citroner
5 dl okryddat brännvin
Knappt 2 dl strösocker
2,5 dl vatten 

Gör så här:

1. Tvätta citronerna och riv det gula skalet. Lägg skalet i en glasburk. Häll över spriten och sätt på locket. Låt stå svalt i 3 veckor.
2. Värm socker och vatten tills sockret har smält. Låt svalna. Sila citronskal och brännvin genom ett kaffefilter.

Sedan skall detta vara iskallt!!dvs i frysen innan servering :-) Italienskt och jag tror att det är gott....



Solong!!




Kommentarer:

1 Maria:

skriven

Ja nog är det så alltid.... att jag bor i en kappsäck :(

Men det är detta livet, vem vet i nästa ???

Limoncello...mmmmmm isssskall!!! det lärde Jan mig o dricka, dom hade druckit det i Italien.

har såna planer på min trädgård, men jag kommer nog aldrig få nå´n tid till det...

Massor med kramar till dig o Rolf, måste försöka få lite tid o umgås med er!!!

PUSSAR

2 Fia:

skriven

Limoncello är jättegott!! :) Kanske skulle testa att göra det själv, perfekt nu när du lagt ut receptet :)

Kram Fia

Kommentera här: