2

Sommarvärme

Vilken värme vi har:)) man ska inte klaga utan komma ihåg hur vintern var.....mitt på dagen då det är varmast är det bara att sitta i skuggan och lapa kall flädersaft eller den öl som har kommit att bli min favorit
Just en limeklyfta eller citron i och så iskall :)) lättdrucken god och släcker törsten.
Har fått en bok som jag har längtat efter :)) utav Sanna Ehdin
Denna bok ska jag läsa isommar och kanske några till ;))
Annars så är det nya upptäckter med nya promenader med min vän athos
Igår så åt vi en av mina favoriter :))
Just det Ostron :))till detta gärna Champange men sparklings går bra det med:)) finns så många goda vita mouserande viner.
Ostron nere i Frankrike på en skaldjursrestaurang är helt underbart......men även här hemma. Tyvär är de ju dyra här hemma...men man måste unna sig oxså:))speciellt då det är så gott!

Kout Jilami, 45, är ostronöppnare hos Wepler. Han öppnar mellan 2000 och 3000 ostron per dag.Kout Jilami, 45, är ostronöppnare hos Wepler. Han öppnar mellan 2000 och 3000 ostron per dag.Han öppnar ett dussin på 1 minut...helt underbart att se dem öppna så fort...

 

Så öppnas ostronen:

Håll den kupade baksidan i handflatan, det smalare huvudet mot dig. Sikta på kanten där du ser underskalet möta det övre, stick in kniven vågrätt och skär av muskeln som sitter där. Så lossnar det plattare underskalet (som nu ligger uppåt).

Proffsens korta knivar är extra hårda för att inte svikta.

Så äter man: Vanligast råa. Om ostronet drar ihop sig av en droppe citron är det levande och ätbart. Om inte - släng det! Svälj utan att tugga.

Ibland lagar man till dem med champagne och grädde. Kan också gratineras.

Som huvudrätt äter man ett dussin, som förrätt hälften.

Tillbehör: Citron, vinäger, schalottenlöksås, mörkt bröd, smör, eventuellt salt och peppar.

Dricka till: Chablis, champagne eller mörkt öl.

Ostron odlas på hårt kalkrikt underlag vid strandkanten och plockas när tidvattnet drar sig tillbaka. Finns i Sverige i Bohuslän.

Storleken: Numreras från 000 till sex där tre nollor är de största, cirka 15 centimeter i diameter. När man plockar dem slutar de växa men lever fortfarande. De mellanstora, nummer tre, har vuxit i tre till fyra år.

Kuriosa:

Så säger du på franska?

une huître [yn uitrö]

= ett ostron

les huîtres [le uitrö]

= ostronen



Idag har jag lagt upp håret på mamma, de kom ut hit för att få det gjort. Imorgon så ska de till Gotland så då ska jag kliva upp i tid och skjussa dem till bussen. Kul att de åker ut :))
Mina gurkor växer i sitt lilla gurkhus :) och sockerärtorna växter på bra:)) igår kom det en DHL bil  hit oxså med lite presenter i förskott till mig :)) lägger ut det när det är på plats:))
Blommor har jag oxså köpt. I veckan var jag till Krons trädgård ute på Väddö...men så dyra de var....fina växter...men dubbla priset mot här i Norrtälje...
Just nu i värmen orkar man inte större projekt...utan lite utflykter om dagarna när jag är ledig. Varit ut till solö där vi bodde när pojkarna var små och gick på dessa vägar samt frukost vid bryggan (Athos och jag)
Här på bryggan har jag och mina tvillingpojkar suttit ofta...men fika...samma vägar som jag gått med barnvagnen, cyklat gick vi....över en spång eller nästan gungbro var det tveksamhet att gå över för Athos...men till sist så gick han :))
Nedan är vid Bottnasjön
De nätter man jobbar är man trött dagen efter...så mycket inläggningar och så skall 16 vårdplatser läggas ner....sist jag jobbade var det fullt upp...men andra natten var bättre.
Väntar hem Johan oxså imorgon, synd att både jag och R jobbar....men så är det...längtar till sommarsemestern..oxså....fast tycker jag gör mycket roliga saker ändå vid mina ledigheter...nästa utflykt tror jag iallafall blir till Fejan min älskade ö....
Där jag och barnen bodde under semestern i 4 veckor i en underbart gammalt torp vid vattnet....jag lämnade inte ön under dessa veckor...och min husläkare var så underbar att han skickade ut Pencillin till min minsta son som var 5 år och hade fått öroninflammation...så även då slapp jag åka in till stan...men åker man båt längre ut....till yttre skärgården då blir det ännu bättre....helt helt underbart....speciellt runt Söderarms skärgård
Kläppenstugan...underbart vackert där ute...
Åh finns så mycket fint....måste planera in....
Vid eftermiddagen tänds nästan jämt bastun på och då är det så skönt att ha lite relax och björkruska ...vi planerar att bygga ut en altan utanför där med en vedeldad badtunna :))
Har oxså köpt ett jättefint smycke
Det ljusa tofsen samt halsbandet :)) från G-trendshop så fin :))
Hon älskar tofsar:)) och jag tycker hon är underbar:)) ja och sedan så kom det ett paket på posten från G-trendshop och Galina :)) och en fin fin tröja kom :)) har ingen bild ännu men den kommer:))
Med detta säger jag solong så länge:)) och njut alla av sommaren :)) och var glad över allt det fina som finns här ute i naturen :)) samt att få vara frisk...det viktigaste av allt...glöm inte det....
Så en låt som jag bara kom på att jag inte har lyssnat på länge....det var då jag var 15- 16  år...och en kusin till mig spelade detta band i sin bil då han skjussade oss till olika dansställen :)) en superkusin :))

En låt till med...lite nostalgi...men jag älskar det land jag bor i...och speciellt på sommrarna...finns inget vackrare..

Kommentarer:

1 Maria:

skriven

ohh det var väldigt vad sentimental man kan bli .... =D

Men vad rätt du har i det du skriver.



Fejan ja, vad vi pratar om det här hemma, vad kul vi hade, sånt minne som barnen o jag oxå aldrig kommer att glömma.

Puss på dig!!! Saknar dig!!!

2 Feli:

skriven

Ler:)) du kommer väll ihåg proggmusiken du med:)) och sommrarna :)) både i strömstad och uppe i Graninge/Granvåg:))tältandet åså:))

Ja Fejan ja...visst var det mysigt:))även om dasset var överfullt :)) men bästa utsikten över vattnet hade man därifrån;))och våra målningar:)) saknar dig med!!Puss på dig!!

Kommentera här: